Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Τα χαμένα αριστουργήματα του Φειδία


Ο Φειδίας (περ. 490 π.Χ. - 430 π.Χ.) ήταν Έλληνας γλύπτης, ζωγράφος και αρχιτέκτονας, ο οποίος έζησε τον 5ο αιώνα π.Χ. και θεωρείται ευρέως ως ένας από τους σημαντικότερους γλύπτες της Κλασικής εποχής. Το Άγαλμα του Ολυμπίου Διός στην Ολυμπία, το οποίο φιλοτέχνησε ο Φειδίας, ήταν ένα από τα Επτά θαύματα του αρχαίου κόσμου.
Ο Φειδίας σχεδίασε επίσης τα αγάλματα της θεάς Αθηνάς που βρίσκονταν στην Ακρόπολη των Αθηνών, δηλαδή την Αθηνά Παρθένο, που βρισκόταν μέσα στον Παρθενώνα, και την Αθηνά Προμάχο, ένα κολοσσιαίο χάλκινο άγαλμα που βρισκόταν ανάμεσα στο Ερεχθείο και τα Προπύλαια.
Τα πρώτα έργα του Φειδία ήταν αφιερωμένα εις μνήμην της νίκης των Ελλήνων στον Μαραθώνα εναντίον των Περσών. Στους Δελφούς ο Φειδίας ανήγειρε ένα γλυπτικό σύμπλεγμα από ορείχαλκο, που περιελάμβανε τα αγάλματα του Απόλλωνα και της Αθηνάς, μερικών άλλων ηρώων μαχητών και του στρατηγού Μιλτιάδη.

Αργότερα κατασκεύασε τη χάλκινη Αθηνά Προμάχο που ήταν ανάθημα της Αθήνας στην Ακρόπολη από τα λάφυρα της νίκης. Το άγαλμα είχε ύψος 8-9 μέτρα και όπως αναφέρει ο περιηγητής του 2ου αιώνα μ.Χ. Παυσανίας, η αιχμή του δόρατος και η κορυφή του λοφίου από το κράνος της ήταν ορατά από το Σούνιο. Ήταν στημένο μεταξύ Προπυλαίων και Ερεχθείου, όπου διατηρείται η θεμελίωση του βάθρου.

Ο Φειδίας φιλοτέχνησε το περίφημο χρυσελεφάντινο άγαλμα της Αθηνάς Παρθένου για το σηκό του Παρθενώνα (446-438 π.Χ.), που είχε κολοσσιαίο μέγεθος και αποτέλεσε καινοτομία στην τεχνική των λατρευτικών αγαλμάτων. Όμως το έργο θα πρέπει να καταστράφηκε από την πυρκαγιά που έπληξε το εσωτερικό του ναού τον 3ο αι. μ.Χ. Έχει απομείνει ένα μέρος της θεμελίωσης του βάθρου στο δάπεδο του Παρθενώνα

Η Αθηνά Παρθένος υπήρξε μία δημιουργία που συνδύαζε τα πολύτιμα υλικά με τα μυθολογικά θέματα και συμπύκνωνε το ιστορικό παρελθόν και τη δύναμη της Αθηναϊκής δημοκρατίας του 5ου π.Χ. αιώνα. Ο Πλίνιος ο Πρεσβύτερος αναφέρει το ύψος του αγάλματος (11,544 μ.) και ο Παυσανίας αναλυτική περιγραφή. Μία ιδέα για τον τύπο του αγάλματος παρέχουν τα ρωμαϊκά αντίγραφα, όπως η Αθηνά Lenormant και η Αθηνά του Βαρβακείου(Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο).
Η θεά ήταν όρθια σε βάθρο ύψους 1,20 μ., φορούσε αιγίδα και πλούσια κοσμημένο κράνος. Στο δεξί της χέρι κρατούσε χρυσή Νίκη, ενώ το αριστερό άγγιζε την ασπίδα, όπου φώλιασε το ιερό φίδι, υπόσταση του μυθικού Εριχθόνιου. Στον ξύλινο πυρήνα του αγάλματος στερεώνονταν τα ενδύματα με μορφή σφυρήλατων ελασμάτων χρυσού, ενώ το πρόσωπο και τα γυμνά μέρη της μορφής ήταν από πλάκες ελεφαντόδοντου. Ο χρυσός ζύγιζε 44 τάλαντα (1.140 χλγρ)
.Η τεράστια ποσότητα χρυσού έδωσε αφορμή στους εχθρούς του Φειδία να τον κατηγορήσουν για κατάχρηση. Ο Φειδίας απέδειξε την αθωότητά του, επειδή ο Περικλής τον είχε συμβουλέψει να κάνει το χρυσό ένδυμα της Αθηνάς συναρμολογούμενο. Έτσι μπόρεσε να το αποσυναρμολογήσει και να το ζυγίσει. Το βάρος του χρυσού βρέθηκε ακέραιο κι έτσι ο Φειδίας αθωώθηκε. Όμως κατόπιν κατηγορήθηκε για αλαζονεία επειδή στην εξωτερική όψη της ασπίδας της Αθηνάς, που έφερε ανάγλυφη Αμαζονομαχία, παράστησε σε δύο Αθηναίους πολεμιστές το πορτρέτο του Περικλή και το δικό του. Ο Φειδίας συνελήφθη και καταδικάστηκε.
Ο Πλούταρχος αναφέρει ότι ο Φειδίας πέθανε στη φυλακή, ενώ σύμφωνα με το χρονικογράφο του 4ου αιώνα π.Χ. Φιλόχωρο, μετά την ολοκλήρωση της Παρθένου ο Φειδίας εγκατέλειψε για πάντα την Αθήνα για να αποφύγει την καταδίκη και πήγε στην Ολυμπία.
Το εργαστήριό του βρισκόταν στην Άλτη. Εκεί, με τους τεχνίτες του εργαστηρίου του και συνεργάτη το γλύπτη Κολώτη, φιλοτέχνησε το κολοσσιαίο χρυσελεφάντινο λατρευτικό άγαλμα του Διός, ύψους 11 μ., το διασημότερο έργο του στην αρχαιότητα, ώστε περιελήφθη στα επτά θαύματα του κόσμου.

Για το άγαλμα του Διός δεν σώζεται κανένα στοιχείο εκτός από μερικές μικρές παραστάσεις σε νομίσματα της Ηλείας, που δίνουν μία γενική μόνο ιδέα της στάσεως και του σχήματος της κεφαλής. Ο θεός ήταν καθισμένος σε θρόνο με σκήπτρο στο αριστερό του χέρι και Νίκη στο δεξί. Στα σανδάλια του αναγραφόταν η επιγραφή "Φειδίας Χαρμίδου υιός μ' εποίησε Αθηναίος". Τα γυμνά μέρη του σώματος ήταν από ελεφαντόδοντο ενώ τα ενδύματα ήταν από χρυσάφι. Ο θρόνος έφερε πλουσιότατο γλυπτικό διάκοσμο καθώς ήταν από χρυσό, ελεφαντόδοντο, έβενο και πολύτιμους λίθους.

Alma Tadema :Παρουσίαση του Παρθενώνα από τον Φειδία -1868
Δυστυχώς όμως και εδώ τον Φειδία τον κυνήγησε η ίδια μοίρα, αφού ξανά κατηγορήθηκε για κατάχρηση και κλοπή χρυσού και φυλακίστηκε ως το θάνατό του. Το 408 μ.Χ. την εποχή του Θεοδοσίου ο ναός πυρπολήθηκε, και το άγαλμα καταστράφηκε ή κατατεμαχίστηκε και λεηλατήθηκε.
Σύμφωνα με μια άλλη εκδοχή ο Θεοδόσιος το 390 μ.Χ. το μετέφερε στην Κωνσταντινούπολη, όπου καταστράφηκε από φωτιά το 416 μ.Χ. Ο ναός λεηλατήθηκε από τους Γότθους, και τα υπολείμματά του γίνανε χριστιανικός ναός μέχρι που γκρεμίστηκε από έναν σεισμό. Αργότερα τα ερείπια σκεπάστηκαν από την κοίτη του ποταμού Αλφειού.
Το 1875 μια γερμανική αποστολή έκανε αρχαιολογικές ανασκαφές και μέχρι το 1881 επανέφερε στο φως τα ερείπια, κάτω από τέσσερα μέτρα χώμα.

Το 1958, στη χριστιανική βασιλική που κτίστηκε στη θέση του εργαστηρίου του Φειδία, οι ανασκαφές έφεραν στο φως εργαλεία, θραύσματα από ελεφαντόδοντο, πήλινα καλούπια και λοιπό εξοπλισμό χύτευσης, καθώς και αγγείο με χαραγμένο το όνομα του Φειδία.
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr  

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

10 απίστευτα τατουάζ..

  Κατά καιρούς έχουμε δει διάφορα τατουάζ που κάνουν εντύπωση. Είτε για ομορφιά, είτε για θρησκευτικούς λόγους, τα τατουάζ είναι μια τέχνη που λίγοι αποφασίζουν να κάνουν στο σώμα τους. Ακόμα λιγότεροι να κάνουν ακραία και περίεργα σχέδια. Βρήκαμε 10 από τα πιο φαντεζί τατουάζ που έχουν γίνει, το καθένα για την δική του χρησιμότητα..

Eπίθεση με αυγό στον βουλευτή Μ. Όθωνα!

Θύμα επίθεσης με αυγό έπεσε άλλος ένας βουλευτής του ΠΑΣΟΚ σε περιοδεία του στην περιφέρεια της χώρας. Φαίνεται οι αγανακτισμένοι κάνουν δυναμική επάνοδο και δεν αφήνουν σε χλωρό κλαρί βουλευτές και υπουργούς, ενώ η απόγνωση των Ελλήνων είναι πλέον εμφανής, μετά και την ανακοίνωση των νέων μέτρων λιτότητας. Μετά τον υφυπουργό Εσωτερικών Πάρι Κουκουλόπουλο και τη φραστική επίθεση εναντίον του στην Κοζάνη, ήρθε και η σειρά του υφυπουργού Προστασίας του Πολίτη, Μανώλη Όθωνα. Επεισόδιο με αυγά Μία νεαρή κοπέλα πέταξε ένα αυγό στον υφυπουργό Προστασίας του Πολίτη κατά τη διάρκεια εκδήλωσης στο Ρέθυμνο. Το επεισόδιο σημειώθηκε κατά τη διάρκεια εκδήλωσης στο πλαίσιο του 1ου Συμμετοχικού Αγώνα Διάθλου που πραγματοποιείται στο Ρέθυμνο όταν μία κοπέλα πλησίασε από πίσω τον υφυπουργό και εκτόξευσε ένα αυγό, διαμαρτυρομένη για την οικονομική κατάσταση. Άμεσα επενέβη η αστυνομική φρουρά του κ. Όθωνα, και συνέλαβε την κοπέλα, η οποία στη συνέχεια και χωρίς να διαμαρτυρηθεί, οδηγήθηκε στην Αστυ

ο Μυστήριο Podcast: Η γέφυρα που αυτοκτονούν οι σκύλοι

  Ένα θλιβερό περιστατικό και οι τρελές εξηγήσεις των ανθρώπων Στο 10ο επεισόδιο του Μυστήριου Podcast, ο Πέτρος Καλογεράς αναλύει ένα θλιβερό περιστατικό που συμβαίνει στην Σκωτία εδώ και σχεδόν 75 χρόνια. Οι σκυλοι πηδούν στο κενό από μια συγκεκριμένη γέφυρα. Οι άνθρωποι όμως, κατάφεραν να το ρίξουν πάλι στην… τρέλα προσπαθώντας να το εξηγήσουν. H γέφυρα Overtoun στη Σκώτια είναι γνωστή και ως «η γέφυρα που αυτοκτονούν οι σκύλοι». Πράγματι, από το 1950 μέχρι σήμερα 300 με 600 σκύλοι έχουν πηδήξει από αυτή και περισσότεροι από 50 έχουν σκοτωθεί. Σε αυτό το θλιβερό περιστατικό, έρχονται μετά οι άνθρωποι να δώσουν εξηγήσεις. Και όπως πάντα, οι εξηγήσεις τους είναι η μια πιο γελοία από την άλλη, λες και το κάνουν επίτηδες για να μην βρεθεί ποτέ καμία λύση. Ποιες είναι αυτές οι εξηγήσει; Ακούστε το 10ο επεισόδιο και θα τις μάθετε:  https://open.spotify.com/episode/1Dz0fGTnLNAZvNtJXjdrXB?go=1&sp_cid=016c6ea14e435a553d6ab52d23e0e5dc&utm_source=embed_player_p&utm_medium=desktop&a